Elektrische Motorrijtuigen van de

Belgische spoorwegen

Reeks 00/3, type 62 - 63 en 65
Rollend materiaal
 Niet meer in dienst sinds 2015.
Niet bewaard gebleven.
 

Algemeen Stel 152 te Brussel Zuid

Stel 191 te Merelbeke

Stel 217 te Merelbeke - 2012

Stel 253 te Saint-Ghislain - 2010

Bouwjaar
Type
Nummering tot 1970
Nummering na 1970
1962
MR 62
228.151...228.210
151 - 210
1963
MR 63
228.211... 228.250
211 - 250
1965
MR 65
228.251...228.270
251 - 270
Totaal
Effectief 60 40 60 140
As indeling, kast
Totale lengte
Totale lengte 1 deel
Breedte
Afstand tussen draaistellen
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel-koppeling
Hoogte rail-dak
Hoogte rail-panto
Wieldiameter
Eénuurvermogen
Maximum snelheid
Maximum versnelling
Tarra per reiziger
Minimum Boogstraal
Massa MR66
A1 1A+A1 1A, Tweeledig
46615mm
Bx : 22970; ABDx : 22849mm
2940mm
16400mm
2500mm
Bx : 3489mm; ABDx : 3368,5mm
3794mm
4400mm gestreken
1010mm
735kW; Specifiek : 5,92kW/t
130km/h
op horizontale baan tussen 0 en 50km/h : 47cm/sec²
354kg
125m
ledig : 101ton; beladen : 124ton
Mechanisch Gedeelte
Bouwers
Bn te Brugge:Bx rijtuig voor 151-185.
ABR, Familleureux:ABDx rijtuig voor 151-167, en 186-190 (met Ateliers Braine le Comte en Ragheno.)
Ragheno, Mechelen:ABDx rijtuig voor 168-177.
Ateliers Germain, Monceau s/Sambre:ABDx rijtuig voor 178-185.
Ateliers Braine le Comte: Bx rijtuig voor 186-190.
CW Mechelen: ABDx en Bx rijtuig voor 191-210.
Type MR62 - 63 - 65 Origineel
 
Aantal plaatsen
A rokers / niet rokers
B rokers / niet rokers
Staanplaatsen
Bx
-
66/38
40
ABDx
20/8
48
36
Totaal
28
152
76
Totaal 144 112 256
Type MR62 - 63 - 65 na herklassering
Aantal plaatsen
A
B
Staanplaatsen
Bx
-
104
40
ABDx
28
48
36
Totaal
28
152
76
Totaal 144 112 256
Remming
- Rechtstreekse elektropneumatische rem met machinistenkraan Oerlikon type FVEL5.
- Schijfrem op bogie.
Remming door middel van:
- Schijfremmen
Koppeling
- schroefkoppeling tussen de rijtuigen
- Henricot op de fronten
Acclimatisatie
- Alleen luchtverwarming met elektrische radiatoren met een vermogen van 56kW
- Schuifraampjes
Elektrisch Gedeelte
Tractieuitrusting
Bouwers
Tractiesturing
Stroomafnemers / Aantal
ACEC Charleroi
Nokkenas aangedreven door servomotoren L.S. Jeumont Heidmann
ACEC / 2 - na 1970 werd deze kant bestuurder geleidelijk verwijderd.
Tractiemotoren
Type
Aantal
Eénuurvermogen
Doorlopend vermogen
Ophanging
Aslagers van de motor
Overbrenging
Tandwielverhouding
zelfventilerend
4
185kW
155kW
Neusophanging
Met gladde kussenblokken en smeerkussens.
Met vaste tandwielen,éénzijdig
3,73 (56/15)
Hulptoestellen
Motor-compressor
Type motor
Type compressor
Cilinders
Trappen
Afvoerdruk
Debiet
3kVDC
ACEC
2 met enkel effect
2
7bar
540l/min
Ladingsgenerator batterij
Spanning
Stroom
100V
50A
Batterijen
Type
Aantal
Vermogen
Cadmium-Nikkel
60 elementen
120Ah
Opmerkingen

In 1968 ontving de 228.177 bij wijze van test een tractiesturing met thyristoren voor de oppuntstelling van de nieuwe motorstellen type 70TH (665 - 676)
De uitrusting werd aangebracht achter de hoogspanningskabine in de tweede klasse afdeling. Hiervoor werd een verluchtingsluik in de zijwand aangebracht.


In 1987 werd de 151 omgebouwd als prototype met een driefasige aandrijving. Ze verliet de CW Mechelen op 10/10/1987 en werd commercieel in dienst genomen op 10/11/1987 als 050.
Ze ontving volledig nieuwe draaistellen met pneumatische ophanging en driefasige asynchrone motoren.
De breedte van de draaistellen maakte het verwijderen van de onderste treeplanken noodzakelijk waardoor het stel enkel mocht rijden op lijnen met verhoogde perrons.
Als slachtoffer van een brand in de elektrische installatie werd het op 1 december 1990 geschrapt en gesloopt in de CW Mechelen in juli 2000.

Bij de motorstellen genummerd 251 - 270 waren de koplampen horizontaal geplaatst. Bij motorstel 261 werden ze bij een tussentijdse revisie in 1997 vervangen door verticale.